pl:Świat SEAT-a:Engines PL/PL

Rodzaje silników samochodów osobowych

Silniki benzynowe

Silniki benzynowe to jeden z najpopularniejszych rodzajów napędów stosowanych we współczesnych samochodach osobowych.

Jak działa silnik zasilany benzyną? Silniki samochodowe zasilane benzyną wykorzystują zjawisko zapłonu iskrowego. W dużym uproszczeniu: do cylindrów silnika trafia powietrze oraz paliwo dawkowane przez wtryskiwacze. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej jest generowany przez świece zapłonowe, na których końcach pojawiają się iskry generowane przez prąd elektryczny.

Silniki samochodowe benzynowe przeszły w ostatnich latach bardzo dużo zmian. Miały one na celu zmniejszenie emisji szkodliwych spalin przy równoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i zwiększeniu mocy. Przykładem pozytywnych zmian zastosowanych przez producentów są oszczędne silniki benzynowe TSI i ecoTSI opracowane przez inżynierów koncernu Volkswagen i montowane w samochodach marki SEAT. Czym charakteryzują się silniki benzynowe z rodziny TSI i ecoTSI?

  • Są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa.
  • Niektóre mają zmniejszoną liczbę cylindrów (np. tylko 3) i małą pojemność (np. 1.0).
  • Silniki benzynowe wykorzystują turbodoładowanie, które pozwala im osiągać wysoką moc z małej pojemności.
  • Stosuje się układy zmiennych faz rozrządu, aby optymalnie wykorzystać pracę silnika przy różnym obciążeniu.
  •  Stosuje się nowoczesne rozwiązania jak np. termostaty elektroniczne sterowane do szybkiego rozgrzewania jednostek napędowych.
  • Jednostki współpracują z wydajnymi układami oczyszczania spalin.
  • Jednostki benzynowe z rodziny TSI / ecoTSI charakteryzują się wysoką mocą, niskim zużyciem paliwa oraz niskim poziomem emisji spalin. Mogą być zestrajane ze skrzyniami manualnymi oraz automatycznymi, w tym dwusprzęgłowymi DSG.

W ofercie SEAT-a znajdują się następujące modele z silnikami benzynowymi:

  • SEAT Ibiza z silnikiem 1.0 MPI 80 KM
  • SEAT Ibiza z silnikiem 1.0 EcoTSI 95 KM
  • SEAT Ibiza z silnikiem 1.0 EcoTSI 110 KM w wersji z DSG i bez
  • SEAT Ibiza z silnikiem 1.5 EcoTSI  150 KM DSG
  • SEAT Leon 5D z silnikiem 1.0 TSI 90 KM i 110 KM
  • SEAT Leon 5D z silnikiem 1.5 TSI 150 KM
  • SEAT Leon 5D z silnikiem 2.0 TSI 190 KM DSG
  • SEAT Arona z silnikiem 1.0 EcoTSI 95 KM
  • SEAT Arona z silnikiem 1.0 EcoTSI 110 KM w wersji z DSG i bez DSG
  • Seat Ateca z silnikiem 1.5 TSI Evo 150 KM DSG
  • SEAT Ateca z silnikiem 1.0 TSI 110 KM
  • SEAT Ateca z silnikiem 1.5 TSI 150 KM w wersji z DSG i bez DSG
  • SEAT Ateca z silnikiem 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive
  • SEAT Tarraco z silnikiem 1.5 EcoTSI 150 KM w wersji z DSG i bez
  • SEAT Tarraco z silnikiem 2.0 EcoTSI 190 KM DSG 4Drive i 245 KM DSG 4Drive

Silniki hybrydowe

Silniki hybrydowe to połączenie napędu spalinowego (najczęściej benzynowego) oraz elektrycznego. Napędy tego typu stale ewoluują i pojawiają się coraz to nowe rozwiązania. Napęd hybrydowy pierwszych generacji wykorzystywał silnik elektryczny głównie do wspomagania jednostki spalinowej, przy dużych obciążeniach, a także zastępował rozrusznik (służył do rozruchu silnika spalinowego). Kolejne generacje umożliwiały przejechanie kilku kilometrów na samym napędzie elektrycznym z ograniczoną prędkością.

Najnowsze generacje napędów hybrydowych łączą w sobie zalety silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Podczas eksploatacji miejskiej, przy jeździe z prędkością do 50/60 km/h, samochód korzysta tylko z silnika elektrycznego. Silnik elektryczny jest zasilany z baterii litowo-jonowej. Można ją naładować w domu, korzystając ze zwykłego gniazdka 230 V. Jeśli bateria zacznie rozładowywać się w trakcie jazdy, uruchomi się silnik spalinowy, który będzie napędzał prądnicę ładującą baterię. Podczas jazdy poza miastem, z większymi prędkościami, źródłem napędu jest silnik spalinowy. Napęd na koła przekazywany jest za pośrednictwem skrzyni automatycznej. Nowoczesny napęd hybrydowy jest już stosowany w samochodach marki SEAT (model SEAT Leon e-Hybrid).

W ramach oferty SEAT-a dostępne są następujące samochody z silnikami hybrydowymi:

  • Nowy SEAT Leon 5D z silnikiem 1.0 eTSI 110 KM DSG
  • Nowy SEAT Leon 5D z silnikiem 1.5 eTSI 150 KM DSG
  • Nowy SEAT Leon 5D z silnikiem 1.4 e-HYBRID 204 KM DSG (PHEV)*
  • Nowy SEAT Leon 5D Sportstourer z silnikiem 1.0 eTSI 110 KM DSG
  • Nowy SEAT Leon 5D Sportstourer z silnikiem 1.5 eTSI 150 KM DSG
  • Nowy SEAT Leon 5D Sportstourer z silnikiem 1.4 e-HYBRID 204 KM DSG (PHEV)*
  • SEAT Tarraco z silnikiem 1.4 e-HYBRID Start/Stop 245 KM DSG (PHEV)*

*Silniki niedostępne do odwołania, o szczegóły zapytaj sprzedawcę

Silniki TGI

Silniki TGI to technologia opracowana przez inżynierów firmy Volkswagen. To nowoczesne silniki spalinowe benzynowe, które mają zamontowaną fabryczną instalację na gaz ziemny CNG. Samochód może korzystać zamiennie z jednego albo drugiego paliwa. Gaz ziemny CNG jest tani, co znacząco obniża koszty eksploatacji auta. Poza tym jest on bardziej ekologiczny od benzyny. Wadą jest to, że jest dość mało punktów tankowania CNG. Jednak benzyna w baku pozwala znacząco zwiększyć zasięg takiego pojazdu i dojechać bez problemu do punktu tankowania CNG. 

Silniki diesla

Silniki spalinowe diesla to technologia, która słynie z oszczędności. Silniki diesla (wysokoprężne) działają, wykorzystując zjawisko spalania samoczynnego.

W dużym uproszczeniu: do komór spalania trafia skompresowane, gorące powietrze. Do komór spalania jest także wtryskiwany olej napędowy pod bardzo dużym ciśnieniem generowanym przez pompę wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze Common Rail. Połączenie gorącego powietrza z gorącym paliwem wywołuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

Współczesne silniki diesla wyposażone są w szereg nowoczesnych technologii, czego przykładem są nowoczesne jednostki TDI opracowane przez inżynierów Volkswagena i stosowane w samochodach marki SEAT. To między innymi:

  • system wtrysku bezpośredniego Common Rail,
  • turbodoładowanie,
  • układy zmiennych faz rozrządu,
  • nowoczesne układy oczyszczania spalin, wykorzystujące filtry cząstek stałych, zawory recyrkulacji spalin i układy SCR.

SEAT produkuje następujące samochody z silnikami Diesla:

  • SEAT Leon 5D z silnikiem 2.0 TDI 115 KM
  • SEAT Leon 5D Sportstourer z silnikiem 2.0 TDI 115 KM
  • SEAT Leon 5D Sportstourer z silnikiem 2.0 TDI  150 KM w wersji ze skrzynią manulaną i z DSG
  • Tarraco z silnikiem 2.0 TDI Start/Stop 150 KM w wersji ze skrzynią manulaną i z DSG
  • Tarraco z silnikiem 2.0 TDI Start/Stop 200 KM DSG 4Drive
  • SEAT Ateca z silnikiem 2.0 TDI 150 KM w wersji z DSG i bez DSG
  • SEAT Ateca z silnikiem 2.0 TDI 150 KM DSG 4Drive

System Start&Stop

System Start&Stop to standardowe wyposażenie każdego samochodu marki SEAT. System ma za zadanie oszczędzanie paliwa. Jak to działa? Po zatrzymaniu się na czerwonym świetle, przed skrzyżowaniem i wrzuceniu biegu na luz, silnik się wyłącza. Po wrzuceniu pierwszego biegu system uruchamia silnik. System Start&Stop można wyłączyć albo może się on wyłączyć automatycznie, jeśli akumulator jest słaby. 

Dlaczego warto wybrać modele SEAT-a?

Silniki modeli SEAT oferują niezwykłe osiągi oraz stabilną i płynną jazdę. Nasze ekonomiczne samochody znane są z tego, że zapewniają mocną i niezawodną jazdę dzięki bezpośredniemu wtryskowi i turbodoładowaniu w silnikach TSI i TDI, a także z dbałości o środowisko dzięki takim jednostkom, jak EcoTSI i nowym silnikom hybrydowym, charakteryzującym się niskim zanieczyszczeniem, niską emisją zanieczyszczeń i niskim zużyciem paliwa.

Pobierz cennik

Pobierz cennik

Skonfiguruj

Skonfiguruj

Jazda próbna

Jazda próbna

Auta dostępne od ręki

Auta dostępne od ręki