Inżynier SEAT-a wraz z dwójką przyjaciół, amatorów jazdy rowerowej, wybierają się na przejażdżkę, by pokazać nam, jak asystent jazdy, funkcja bepieczeństwa w nowym, dużym SUV-ie SEAT-cie Tarraco, chroni rowerzystów, którzy są uczestnikami 8% wypadków drogowych w Europie.
Jak działa nowa, innowacyjna funkcja bezpieczeństwa
Samochód mogący rozpoznać rower: W czasie prowadzenia SEAT-a Tarraco Esteban Alcántara, który w SEAT-cie odpowiada za Aktywne Bezpieczeństwo, natrafia na kilku rowerzystów jadących w tym samym kierunku. Kiedy inżynier podjeżdża do nich, „przedni radar wyczuwa ich obecność, a w oparciu o trajektorię I prędkość jazdy zarówno SUV-a jak i rowerów, uruchamia szereg funkcji mających na celu uniknięcie ewentualnej kolizji”.
Liczy się każda sekunda: Kiedy asystent bezpieczeństwa w SEAT-cie Tarraco wykrywa nadciągającą w odstępie 1,5 czy 2 sekund kolizję, włącza ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Jeśli kierowca nie reaguje, SUV automatycznie uruchamia manewr hamowania awaryjnego na 0,8 do 1 sekundy przed zajściem ewentualnego wypadku. Jak twierdzi inżynier, w prawdziwej sytuacji drogowej oznacza to, że „jadąc drogą z prędkością 72 km/h, samochód zacząłby reagować w odległości około 20 metrów od ewentualnej kolizji”.
1.200 testów rozwojowych: Tyle badań musiał przejść asystent, odtwarzając 450 scenariuszy drogowych. “Symulacje prowadzone są w oparciu o wiele realnych sytuacji drogowych. Wykorzystując struktury odwzorowujące charakterystyki różnych uczestników ruchu, takich jak piesi czy rowerzyści, badamy, jak pojazd reaguje w każdej z tych sytuacji”tłumaczy inżynier bezpieczeństwa.
Automatyczny system hamowania, lecz odpowiedzialność nadal po stronie kierowców
Alcántara przyznaje, że asystenci jazdy bardzo pomagają kierowcy: „Aktywne systemy bezpieczeństwa odgrywają coraz ważniejszą rolę w ochronie uczestników ruchu drogowego, a w niektórych sytuacjach mogą wręcz zapobiec wypadkom lub zminimalizować ich skutki”. Jednakże, jak wskazuje ekspert, odpowiedzialność ponosi zawsze osoba kierującą pojazdem. Jego zdaniem “taki asystent nie zwalnia kierowcy z obowiązku czujności podczas jazdy, przestrzegania przepisów ruch drogowego, kontrolowania prędkości jazdy, czy zachowania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania rowerzystów.” Jednocześnie rowerzyści muszą zawsze jeździć po prawej stronie jezdni, nosić kask rowerowy w terenie zabudowanym, a także nie wolno im jechać w grupie.
Dbając o bezpieczeństwo wszystkich: „W centrum rozwojowo-badawczym SEAT-a jesteśmy wyczuleni, by zapewnić bezpieczeństwo tak kierowców, jak i innych uczestników ruchu” mówi Esteban. Z kolei projektant w firmie i amator rowerów Tony Gallardo podkreśla również, że “coraz więcej ludzi przekonuje się do tego sportu, a więc naszym obowiązkiem jest zaangażowanie się w promocję poprawnego zachowania podczas jazdy, a także dbanie o bezpieczeństwo wszystkich”.