INŻYNIEROWIE NA KOLE PODBIEGUNOWYM
EKSTREMALNE TESTY ZIMOWE NA KOLE PODBIEGUNOWYM
Siódma rano, gdzieś niedaleko koła podbiegunowego. Gonzalo Giménez, kierownik ds. Hamulców i Aktywnych Systemów Bezpieczeństwa SEAT, sprawdza prognozę pogody w nadziei, że dzień będzie chociaż słoneczny, skoro temperatura i tak wynosi 25 stopni poniżej zera. Co roku około 90 wybranych samochodów musi przejść ekstremalne testy i zmierzyć się ze śniegiem, lodem i bezwzględnymi temperaturami. Ma to zagwarantować prawidłowe działanie systemów w pojazdach SEAT zanim trafią do rąk klientów.
Ich biuro to zamarznięte jezioro
Gonzalo wraz ze swoim zespołem, składającym się z 16 inżynierów i testerów, jest w drodze do miejsca, które będzie dla nich biurem przez dziesięć tygodni w roku. Będą pracować na zamrożonym jeziorze o powierzchni 6 kilometrów kwadratowych, które dzięki swej 60-centymetrowej warstwie lodu jest odpowiednim torem do jazdy.
Sprawdzanie granic wytrzymałości pojazdów
Inżynierowie przeprowadzają blisko 60 różnych testów w czasie swego pobytu w Laponii. Tego dnia pierwsze badanie polega na stopniowej dezaktywacji systemu kontroli stabilności ESC aż do jego całkowitego wyłączenia. Ma on stabilizować koła samochodu, gdyby zboczył z kursu, tak by mógł wrócić na trasę.
Hamulce, wszystkie systemy działają
Przyszedł czas na zmierzenie się z 200-metrową trasą, która w połowie składa się z asfaltu a w połowie z lodu, by zbadać reakcje na nawierzchniach o wysokiej i słabej przyczepności. Jazda samochodem na kole podbiegunowym oddaje często występujące, trudne warunki drogowe w krajach nordyckich. Gonzalo przejeżdża trasę kilkakrotnie tam i z powrotem, sprawdzając działanie hamulców na obu typach nawierzchni jednocześnie. W ten sposób inżynierowie SEAT-a mogą udoskonalać system ABS, który pomaga kierowcy kontrolować stabilność pojazdu.
Znaczenie danych
Dla Gonzalo kluczem do wytrwania w pracy przy -25 stopniach jest jego zamiłowanie do samochodów i podróży oraz umiejętność dostosowania się do każdych warunków.
Jego zdaniem główna zmiana to efekt tego, „jak wyewoluowała technologia. Dzięki niej daje się odczuć różnicę zarówno, jeśli chodzi o skuteczność systemów samochodowych, jak i naszych narzędzi pracy, które są coraz szybsze i efektywniejsze”. Na koniec dnia razem z zespołem analizują dane otrzymane w ramach badań, których wyniki pozwalają inżynierom SEAT-a na wprowadzanie poprawek do różnych systemów.
Zdolność adaptacji
Swoją pracę dla SEAT-a rozpoczął w 1992 r. w zakładzie Zona Franca tuż po ukończeniu studiów. „Kiedy przeniosłem się to Centrum Technicznego, które wtedy mieściło się w Martorell, miałem możliwość pracy w różnych działach, ale wybrałem Testowanie Nadwozia. Ta praca wymaga zamiłowania do samochodów, gotowości do częstych podróży oraz umiejętności dostosowania się do każdych warunków” przyznaje Gonzalo.
Badania na całym świecie
Latem testy zaczynają się od nowa, kiedy inżynierowie Centrum Technicznego udają się na trzy tygodnie w tereny pustynne. W ciągu roku odwiedzają wszystkie kontynenty, by zbadać, jak prototypy pojazdów sprawdzają się we wszystkich możliwych warunkach pogodowych i na każdym rodzaju nawierzchni. Dlatego też kierowcy po tak ekstremalnych testach mogą być pewni co do bezpieczeństwa jazdy w każdej sytuacji.