pl:company:Aktualności:Firma:Annual Press Conference PL/PL

SEAT SA zapowiada premierę miejskiego samochodu elektrycznego w 2025 roku.

SEAT SA ogłosił dzisiaj, że w roku 2025 wprowadzi na rynek miejski pojazd elektryczny. Dzięki niemu firma wejdzie w segment o wartości około 20-25 000 euro, by dać dostęp do elektromobilności szerokim rzeszom odbiorców i osiągnąć cele Green Dealu. Informacja, w której fabryce będzie produkowany ten pojazd, zostanie podana w najbliższych miesiącach.

W marcu tego roku hiszpańska firma na dorocznej konferencji prasowej przedstawiła ambitny plan pod nazwą Future Fast Forward, który ma przewodzić elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego w Hiszpanii. Głównym celem tego planu jest produkcja miejskich aut elektrycznych w Hiszpanii od 2025 roku.

Prezes SEAT-a SA Wayne Griffiths wyjaśnił, że „w 2025 chcemy rozpocząć produkcję samochodów elektrycznych w Hiszpanii. Naszą ambicją jest produkowanie w Martorell ponad 500 000 miejskich samochodów elektrycznych rocznie, również dla Grupy Volkswagen, ale potrzebujemy wyraźnego zobowiązania Komisji Europejskiej”.

Celem jest produkcja ponad 500 000 pojazdów elektrycznych rocznie w fabryce Martorell.

Celem SEAT-a SA jest nie tylko produkcja samochodów elektrycznych, ale także kierowanie rozwojem całego projektu dla koncernu Volkswagen. „Nasz plan to przekształcenie Centrum Technicznego, jedynego tego typu w Europie Południowej i stanowiącego istotny obiekt badawczo-rozwojowy w regionie”, powiedział Griffiths. „Uważamy, że elektryfikacja Hiszpanii należy do naszych obowiązków. 70 lat temu postawiliśmy ten kraj na kołach. Teraz naszym celem jest postawienie Hiszpanii na kołach elektrycznych”.

Miejskie samochody elektryczne to projekt o dużym potencjalnym zakresie. Stanowi kamień milowy na drodze do zrównoważonego rozwoju i walki ze zmianami klimatycznymi i ma się stać motorem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

„Opracowaliśmy plan, mamy odpowiednich partnerów na pokładzie i generalnie jesteśmy gotowi do inwestowania. Projekt ten ma się stać motorem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wsparcie rządu hiszpańskiego i Komisji Europejskiej dla tego międzysektorowego i ogólnokrajowego planu jest niezbędne, aby Grupa Volkswagen mogła podjąć ostateczną decyzję o jego realizacji”, podkreślił Griffiths.

Jako drugi co do wielkości przemysł samochodowy w Europie Hiszpania jest odpowiedzialna za osiągnięcie celów europejskiego Green Dealu do 2030 r. Dlatego projekt obejmuje stworzenie ekosystemu aut elektrycznych, stymulowanie popytu na nie i rozwój publicznej infrastruktury ładowania. Następnym krokiem jest zlokalizowanie najważniejszego elementu umożliwiającego działanie samochodów elektrycznych, zaczynając od akumulatorów.

Future Fast Forward będzie stanowić siłę napędową do tworzenia miejsc pracy, zwłaszcza dla młodych ludzi. Projekt obejmuje SEAT-a SA oraz rząd, centra technologiczne oraz duże, średnie i małe firmy. Plan jest wspierany przez 15 uczestniczących podmiotów z co najmniej 6 sektorów: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT SA, Sesé i Telefónica.

CUPRA Tavascan, spełnienie marzeń

Podczas dorocznej konferencji prasowej firmy Wayne Griffiths ogłosił, że CUPRA wprowadzi na rynek model Tavascan w 2024 r. CUPRA Tavascan będzie drugim w 100% elektrycznym samochodem po modelu CUPRA Born, który ma zostać wprowadzony pod koniec tego roku.

„Nasze marzenie się spełni: CUPRA Tavascan stanie się rzeczywistością. Model oparty na platformie MEB Grupy Volkswagen zostanie zaprojektowany i opracowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie i zagraniczne w 2024 r.”, wyjaśnił Griffiths.

W tym roku CUPRA odegra ważną rolę w poprawie wyników finansowych firmy. Prognoza CUPRY zakłada podwojenie sprzedaży i ponad dwukrotny obrót, który w 2020 r. wyniósł około 900 mln euro. Te wyniki wpłyną na zwiększenie całkowitego wolumenu CUPRY z 5 do 10%.

CUPRA otworzy się również na najbardziej zelektryfikowane kraje i nowe rynki. W 2022 r. marka rozpocznie działalność w Australii, co jest kluczowym krokiem w ekspansji w regionie Azji i Pacyfiku.

„Australia to młody rynek, CUPRA to młoda marka, a konsumenci poszukują właśnie takich nowych marek. Klasa średnia dobrze zarabia, społeczeństwo jest postępowe. Jesteśmy przekonani, że CUPRA może odnieść sukces w tym kraju”, powiedział Griffiths.

Cel: powrót do rentowności w 2021 r.

COVID-19 tymczasowo zahamował pozytywny trend SEAT-a SA z ostatnich lat i znacząco wpłynął na wyniki finansowe w 2020 r. Hiszpańska firma uzyskała wynik operacyjny na poziomie -418 mln euro (2019: 352 mln euro) i zysk po opodatkowaniu -194 mln euro (2019: 346 mln euro).

Oczekiwano takich rezultatów, biorąc pod uwagę, że najważniejsze rynki, takie jak Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy, były jednymi z najbardziej dotkniętych pandemią na świecie. Sprzedaż firmy podążała za trendem całego rynku samochodowego. Pomimo wysiłków i pozytywnych wyników sprzedaży po złagodzeniu ograniczeń firma sprzedała 427 000 sztuk aut, o 25,6% mniej niż w poprzednim roku (2019: 574 100 samochodów).

Spowolnienie wolumenu sprzedaży przełożyło się na niższe obroty, które spadły do 8,784 mln euro, czyli o 21% w porównaniu z rokiem poprzednim (2019: 11,157 mln euro). Dalszy negatywny wpływ na wynik operacyjny miały wydatki związane z emisją w wysokości ponad 260 mln euro.

CUPRA dotrze do Australii w 2022 r. i przyspieszy globalizację firmy.

Według Carstena Isensee, wiceprezesa wykonawczego SEAT-a SA ds. finansów i IT, „dużym wyzwaniem roku 2020 był początkowo nowy cel w zakresie emisji CO2. Wzrost liczby zelektryfikowanych pojazdów SEAT i CUPRA rozpoczął się pod koniec 2020 r. W tym roku, wraz z premierą CUPRY Formentor e-HYBRID i CUPRY Born, spodziewamy się osiągnąć docelowe poziomy emisji CO2 na 2021 r.”.

Prezes SEAT-a SA Wayne Griffiths powiedział, że „naszym celem jest zwiększenie sprzedaży i przywrócenie naszych wolumenów do poziomów sprzed pandemii COVID-19. W 2021 r. musimy wrócić do rentowności. To jest nasz cel finansowy. Ciężko pracujemy, aby jak najszybciej znaleźć się nad kreską”.

„Kluczowe dźwignie osiągnięcia rentowności w 2021 r. to obecność modeli PHEV i wprowadzenie w pełni elektrycznej CUPRY Born, która pozwoli nam osiągnąć nasze cele w zakresie emisji CO2. Oprócz tego skupimy się na zmniejszeniu kosztów ogólnych i zarządzaniu przychodami, koncentrując się na najważniejszych rynkach i kanałach”, dodał Griffiths.

Pomimo złożonej sytuacji w 2020 r. firma utrzymała swój udział w rynku w całej Europie, a nawet zwiększyła go na poszczególnych rynkach, takich jak Niemcy, Włochy, Austria, Szwajcaria, Izrael i Turcja. Ponadto znacznej poprawie uległy marże. Ostatnie kilka lat odzwierciedla wyraźny wkład ofensywy nadwozi typu SUV, a także, od 2018 r., dobre zarządzanie cenami i przychodami oraz kluczowy wkład CUPRY.

Wyniki CUPRY były niezwykłe – w 2020 r. sprzedano 27 400 samochodów osobowych, osiągając dwucyfrowy wzrost o 11% w porównaniu z rokiem 2019 i stając się jedną z nielicznych marek, które rozwijają się w Europie podczas kryzysu związanego z COVID-19. Od powstania marki w 2018 r. do dziś CUPRA sprzedała ponad 70 000 samochodów, przekraczając wszelkie początkowe oczekiwania.

Rok 2020 również przyniósł pozytywne rezultaty. Zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji wyniósł 157 mln euro przy wskaźniku 1,8% sprzedaży. „To pokazuje, że nasza działalność jest stabilna pomimo złych wyników w 2020 r. Mamy podstawy, aby wrócić do pozytywnych wyników z ostatnich lat”, podkreślił wiceprezes wykonawczy SEAT-a SA ds. finansów i IT.

SEAT SA utrzymał poziom przedsięwzięć z ostatnich lat, przeznaczając ponad miliard euro na inwestycje oraz badania i rozwój w 2020 r. To trzeci rok z rzędu, w którym zainwestowano ponad miliard euro. Ten poziom zostanie utrzymany w najbliższej przyszłości dzięki ogłoszonemu w lipcu ubiegłego roku planowi inwestycyjnemu w wysokości 5 mld euro do 2025 r.

Operacyjne przepływy pieniężne osiągnęły wartość dodatnią – 466 mln euro wygenerowane w 2020 r. „Liczba ta stanowi osiągnięcie w kontekście kryzysu gospodarczego i zdrowotnego spowodowanego pandemią i jest podstawą do realizacji naszych ambitnych planów strategicznych. Wciąż przygotowujemy się do wyzwań związanych z transformacją technologiczną sektora motoryzacyjnego, dla której musimy utrzymać dynamikę inwestycyjną z ostatnich lat”, podkreślił Isensee.

Silna firma z dwiema dobrze zdefiniowanymi markami

Dzięki markom SEAT i CUPRA firma jest silniejsza i ma najlepsze portfolio produktów do poprawienia wyników sprzedaży i przywrócenia rentowności. W tym roku sportowy SUV CUPRA Formentor będzie kluczem do podwojenia wielkości sprzedaży CUPRY i będzie stanowił 50% jej sprzedaży. Połowa modeli Formentor będzie hybrydami typu plug-in. W tym roku pojawią się również zmodernizowane modele SEAT-a: ekonomiczny SEAT Ibiza i miejski SUV SEAT Arona. Dwa kluczowe modele SEAT-a, które oddają ducha młodej, fajnej marki z Barcelony.

Ponadto SEAT i CUPRA poszerzają obecnie również gamę samochodów hybrydowych typu PHEV o 6 modeli: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer i CUPRA Formentor. Pod koniec roku CUPRA wprowadzi na rynek pierwszy w 100% elektryczny samochód marki: CUPRA Born.

Pobierz cennik

Pobierz cennik

Skonfiguruj

Skonfiguruj

Jazda próbna

Jazda próbna

Auta dostępne od ręki

Auta dostępne od ręki