2019.0.12.0 PL/PL

25 LAT PRODUKCJI

Fabryka SEAT w Martorell przekroczyła próg 10 milionów wyprodukowanych samochodów

Fabryka samochodów SEAT w Martorell, która w tym roku obchodzi swoje 25-lecie, może w 2018 r. pochwalić się kolejnym osiągnięciem, przekraczając próg 10 milionów wyprodukowanych pojazdów. W ostatnim ćwierćwieczu największa fabryka samochodowa w Hiszpanii wypuściła 39 różnych modeli pojazdów. Poczynając od SEAT-a Ibiza drugiej generacji i pierwszego SEAT-a Cordoba, a kończąc na SEAT-cie Arona oraz Audi A1, którego produkcja ruszyła zaledwie kilka tygodni temu.

Otwarcie fabryki miało miejsce w 1993 r. wskutek inwestycji w wysokości 244,5 miliarda peset (1,47 miliarda euro). Po 40 latach SEAT przeniósł tam swoją produkcję samochodów ze starej fabryki Zona Franca w Barcelonie. Od tej pory kluczowe modele aut marki, a także Audi Q3 i A1, produkowane są właśnie w Martorell. Jest to trzecia największa fabryka Volkswagen w Europie, stając się przy okazji wzorcową, „inteligentną fabryką” Przemysłu 4.0.

Rzeczywistość wirtualna, roboty współpracujące, druk 3D i rzeczywistość rozszerzona są częścią procesów projektowania i produkcji samochodów.

Pojazd numer 10 milionów to Arona FR 1.5 TSI, łączący kolory Desired Red i Midnight Black. Jest on w tym tygodniu częścią wystawy w fabryce Martorell mającej upamiętnić 25-lecie jej istnienia. Wspomniany crossover Arona powstał na platformie MQB A0, którą współdzieli z Ibizami i nowymi Audi A1. SEAT jako pierwsza marka z Grupy Volkswagen zaczęła korzystać z tej platformy. Pozwala ona na większą elastyczność podczas produkcji, jako że obsługuje różne modele i pozwala na wykorzystanie różnych typów nadwozia w tym samym segmencie. Umożliwiła fabryce w Martorell dodać trzy nowe modele do swych linii produkcyjnych w ciągu ostatnich 18 miesięcy.

Jak mówi dr Christian Vollmer, wiceprezes SEAT-a ds. Produkcji I Logistyki, „od momentu otwarcia w 1993 r. fabryka jest znanym z innowacyjności sercem produkcji SEAT-a. Dzięki ciągłym inwestycjom w technologię i wysoce wykwalifikowaną kadrę, fabryka z roku na rok poprawiała jakość produktów i procesów, osiągając swój dzisiejszy status – fabryki produkującej najwięcej samochodów w Hiszpanii i wzorowym przykładem zastosowania standardów Przemysłu 4.0 i cyfryzacji”.

Spoglądając w przyszłość – Przemysł 4.0
 

W ciągu ostatnich 25 lat procesy produkcyjne samochodów wykorzystywane w fabryce znacząco ewoluowały. Pokazuje to, jak dużym priorytetem dla SEAT jest dostosowanie zakładu w Martorell do standardów Przemysłu 4.0. W ten sposób powstać ma fabryka inteligentna, zcyfryzowana, korzystająca z najnowszych środków łączności. Zakład taki potrafi dopasować produkcję do określonych potrzeb i procesów, a także jest w stanie skuteczniej zarządzać zasobami i komunikacją pomiędzy jej obszarami.

Dla przykładu fabryka dysponuje dziś ponad 2000 robotów, które odgrywają kluczową role w procesie produkcji samochodów. Są w ciągłym ruchu, montując ponad 3000 części potrzebnych do wyprodukowania nowego auta. Ich znaczenie w najbliższych latach będzie tylko wzrastać. Wszystkie te nowinki techniczne działają ramię w ramię z 8000 pracowników fabryki, którzy wytwarzają 2400 samochodów każdego dnia, co przekłada się na jeden samochód co około 30 sekund.

Martorell – wzorzec stosowania standardów w zakresie inwestycji, zatrudnienia i produkcji.

Ofensywa produktów SEAT-a w ciągu ostatnich dwóch lat wymagała rekordowych inwestycji oraz wydatków na badania i rozwój, które w zeszłym roku wyniosły 962 miliony euro. Dziś fabryka produkuje modele Ibiza i Leon, których nowa generacja wejdzie na rynek w 2019 r., jak również miejski crossover Arona. Ponadto Audi A1 również niedawno weszło na linie produkcyjne. Model ten wytwarzany jest wyłącznie w fabryce SEAT-a, z której następnie dystrybuowany jest na wszystkie rynki zbytu. Audi zadecydowało, że będzie on produkowany w Martorell ze względu na sukces produkcyjny Audi Q3, którego montaż odbywał się przez ostatnie siedem lat wyłącznie w tym zakładzie.

Wzrost produkcji i liczby wytwarzanych modeli w fabryce Martorell, jak również uruchomienie strategicznych projektów dotyczących łączności w samochodach, cyfryzacji spółki, a także zaprojektowania i wprowadzenia na rynek SEAT-a Tarraco, doprowadził do zwiększenia liczby pracowników do ponad 15000. Z tego ponad 12500 pracuje w Martorell, zarówno przy liniach produkcyjnych, jak i pionach administracyjnych i biznesowych, a także Centrum Technicznym SEAT-a, gdzie projektowane i opracowywane są wszystkie modele marki. W samym 2018 r. ponad 500 pracowników znalazło zatrudnienie w firmie na czas nieokreślony.

SEAT – zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju

SEAT zwiększył ilość projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju w ostatnich latach, a swymi działaniami obejmuje wszystkie aspekty funkcjonowania firmy, w tym m.in. badania i rozwój, produkcję, logistykę i sprzedaż.

W ten sposób fabryka Martorell wdrażała od 2011 r. plan ECOMOTIVE FACTORY, którego celem jest utworzenie efektywnego obiektu produkcyjnego zgodnego ze standardami zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności ekologicznej. Firma zamierza do 2025 r. zredukować o połowę poziom śladu ekologicznego odnotowanego w 2010 r. W ciągu ostatnich 7 lat SEAT już zdołał obniżyć swoje oddziaływanie na środowisko o 35,5% dzięki inicjatywom takim jak m.in.: SEAT al Sol, największej elektrowni słonecznej w europejskim sektorze motoryzacyjnym; instalacja, która odzyskuje energię z pieców osuszających; czy chodnik, który obniża zanieczyszczenia o 40%.

Pobierz cennik

Pobierz cennik

Skonfiguruj

Skonfiguruj

Znajdź dealera

Znajdź dealera

Jazda próbna

Jazda próbna