pl:Serwis:End of Life Vehicles PL/PL

Recycling i zwrot

Optymalne wykorzystanie zasobów w projektowaniu i rozwoju w markach SEAT i CUPRA

W naszych samochodach opracowujemy najnowocześniejsze wnętrza wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Naszym celem jest osiągnięcie 40% udziału materiałów pochodzących z recyklingu w naszych pojazdach do 2040 roku.

Wspieramy innowacje, wykorzystując w naszych pojazdach materiały pochodzące z recyklingu i materiały pochodzenia biologicznego. W niektórych elementach wnętrz naszych samochodów zastosowaliśmy przędzę SEAQUAL® YARN – pochodzącą z recyklingu tworzyw sztucznych  – oraz mikrofibrę Dinamica® – produkowaną w 73% z poliestru pochodzącego z recyklingu i w procesie z wykorzystaniem wody. Innym przykładem jest zastosowanie kompozytów na bazie lnu firmy Bcomp w fotelach kubełkowych, dostępnych w niektórych z naszych modeli.

SEAT S.A. aktywnie angażuje się w projekty badawcze skupiające się na rozwiązaniach recyklingowych, takie jak:

  • RELOAD - wspieranie technologii odzyskiwania materiałów o wysokiej wartości w łańcuchu wartości pojazdów elektrycznych
  • ECLIPSE - badanie nowych technologii recyklingu i odzyskiwania złożonych odpadów polimerowych po zakończeniu eksploatacji pojazdów
  • TREASURE - ocena różnych scenariuszy gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze motoryzacyjnym

 

Pojazdy wycofane z eksploatacji (ELV - End-of-life vehicles)

Surowce i energia są ograniczonymi zasobami naszej planety. Ich zrównoważone wykorzystanie jest priorytetowym celem dla marki SEAT. Dlatego ważne jest, aby dążyć do gospodarki o obiegu zamkniętym: po zakończeniu okresu użytkowania produkt nie jest już odpadem, ale źródłem materiałów, które można ponownie wykorzystać. Kompleksowe zarządzanie środowiskowe opiera się na trzech czynnikach: zaczyna się od projektowania i produkcji pojazdów, następnie przechodzi do optymalizacji wsparcia technicznego SEAT, a kończy się prawidłowym wykorzystaniem pojazdu i jego części po zakończeniu okresu użytkowania.

Odzyskiwanie

Produkcja przyjazna dla środowiska i projektowanie zorientowane na recyklingu.

Ponowne wykorzystanie, odzyskiwanie części, przyjazne dla środowiska przetwarzanie pojazdów i redukcja odpadów to ważne aspekty utylizacji pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Aby zmaksymalizować ten aspekt, już na etapie projektowania nowego samochodu i podczas całego procesu jego rozwoju brane są pod uwagę następujące czynniki:

  • Unikanie stosowania substancji szkodliwych dla środowiska
  • Wykorzystywanie w jak największym stopniu materiałów pochodzących z recyklingu 
  • Priorytetowe traktowanie materiałów nadających się do recyklingu
  • Projektowanie połączeń części w sposób ułatwiający szybki i prosty demontaż
  • Oznaczanie wszystkich części w celu ułatwienia ich rozdzielenia

Ograniczanie ilości odpadów

Zrównoważona utylizacja pojazdów wycofanych z eksploatacji. 

W celu zapewnienia optymalnej i przyjaznej dla środowiska utylizacji pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz spełnienia wymogów prawnych dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, firma SEAT wraz z innymi producentami stworzyła Międzynarodowy System Informacji o Demontażu (IDIS), który dostarcza firmom zajmującym się demontażem informacji dotyczących wstępnej obróbki i demontażu, aby mogły one ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. Baza danych zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące najbardziej odpowiedniego i przyjaznego dla środowiska sposobu postępowania z każdym modelem – w tym utylizacji płynów, takich jak olej, paliwo i płyny chłodzące – oraz demontażu głównych części nadających się do recyklingu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: http://www.idis2.com/

Proces

Kiedy ostatni właściciel pojazdu decyduje się zakończyć eksploatację swojego pojazdu, jest on przekazywany do autoryzowanego zakładu przetwarzania w celu rozpoczęcia procesu zarządzania pojazdem.

Po dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności pojazd jest poddawany dekontaminacji. Proces ten polega na rozdzieleniu poszczególnych elementów i materiałów niebezpiecznych w sposób kontrolowany, aby uniknąć zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Po oddzieleniu od pojazdu elementy takie jak olej, filtry, płyny hamulcowe, akumulatory, katalizatory i chłodzenie, między innymi, są przechowywane oddzielnie w szczelnych pojemnikach przeznaczonych do tego celu i są zarządzane zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi.

Po odkażeniu pojazd przestaje być odpadami niebezpiecznymi i przechodzi do procesu odzyskiwania poszczególnych elementów pojazdu w celu ich wyceny.

Frakcja metalowa jest oddzielana zarówno od metali żelaznych, jak i nieżelaznych pojazdów przeznaczonych do sprzedaży.

Pozostała frakcja metalowa zawiera szereg materiałów, które po oddzieleniu i przetworzeniu mogą być wykorzystane jako surowce: jest to ogólna podstawa tak zwanych technologii postfragmentacyjnych.

Technologie pofragmentacyjne stanowią alternatywę dla demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji i są częścią strategii SEAT. W najbliższej przyszłości spodziewane jest rozszerzenie tych technologii na różne kraje UE.

Wszystkie modele SEAT są projektowane, opracowywane i produkowane zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE, co gwarantuje, że wszystkie modele osiągają co najmniej 95% stopień recyklingu. Regeneracja używanych części i zespołów (silnik, skrzynia biegów) stanowi dodatkowy wkład w odpowiedzialne wykorzystanie istniejących zasobów. Jednocześnie pozwala to na oferowanie części do naprawy samochodów SEAT w bardzo przystępnych cenach.

System odbioru zużytych pojazdów ELV

Od 1 stycznia 2007 r. utylizacja wszystkich kwalifikujących się pojazdów, niezależnie od daty ich pierwszej rejestracji, stała się obowiązkiem producenta. Oznacza to, że firma SEAT, jako producent, oraz nasi importerzy są odpowiedzialni za zapewnienie, że kwalifikujący się pojazd wycofany z eksploatacji zostanie dostarczony do autoryzowanego zakładu utylizacji bez żadnych kosztów dla ostatniego właściciela. 

Nasi importerzy stworzyli system odbioru, aby zapewnić klientom bezpłatną usługę odbioru. Usługa ta spełnia wszystkie wymagania dla producentów i importerów określone w dyrektywie.

Aby uzyskać informacje na temat punktów zbiórki w poszczególnych państwach członkowskich, prosimy odwiedzić lokalną stronę internetową SEAT.

Dodatkowe informacje na temat dyrektywy ELV można znaleźć na następującej stronie internetowej:

Zwrot i recykling

Baterie

Baterii nie należy wyrzucać wraz z odpadami komunalnymi. Tutaj dowiesz się, co zrobić z zużytymi bateriami.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Dowiedz się więcej o swoich prawach i obowiązkach związanych z utylizacją starego sprzętu elektrycznego lub elektronicznego.

Marka SEAT stanowi część Volkswagen Group Polska. Czerpiemy inspirację z unikalnej, zbudowanej na różnorodności kultury naszej firmy oraz zaangażowania zespołu ekspertów, dzięki którym innowacyjne produkty i usługi zaspokajają potrzeby rynku. Poznaj bliżej naszą firmę i nasze marki. Zapraszamy!