Przy dłuższych wycieczkach z rodziną, podczas codziennych dojazdów do pracy lub w miejskim korku. Samochód jest ulubionym miejscem słuchania muzyki, a jednocześnie jednym z najtrudniejszych do uzyskania dobrego dźwięku. Pytanie, jak sprawić, by kabina zapewniała warunki jak sala koncertowa? Poniżej znajduje się lista kluczowych aspektów tego majstersztyku inżynierii:
- Od początkowych etapów rozwoju: W przeciwieństwie do tego, z czym mieliśmy do czynienia kilka dziesięcioleci temu, zespół Car Audio and Infotainment w spółce SEAT angażuje się w prace rozwojowe nad nowym modelem od samego początku. "Naszym celem jest taka aranżacja wszystkich elementów składających się na system dźwiękowy w pojeździe, aby zapewnić jak najlepszy dźwięk", wyjaśnia José Luis Álvarez, inżynier z działu Infotainment.
Na jakość dźwięku wpływ ma rozmieszczenie głośników lub konstrukcja kratek.
- Do 10 strategicznie rozmieszczonych głośników: Ich rozmieszczenie i orientacja to jeden z najważniejszych aspektów, które muszą rozważyć inżynierowie dźwięku. W zależności od modelu, zainstalowanych może być od sześciu do dziesięciu głośników, które przenoszą tony niskie, średnie i wysokie. Ich ostateczne miejsce musi uwzględniać zarówno aspekty projektowe, jak i kwestie bezpieczeństwa. Ale „konstrukcja kratek i oczywiście układ kabiny pasażerskiej" również wpływają na jakość dźwięku - dodaje Adrián Mateo, inżynier dźwięku Car Audio w SEAT.
- Najcichszy pokój: Komora bezodbiciowa jest dźwiękoszczelnym pomieszczeniem, zaprojektowanym tak, że pochłania fale dźwiękowe i wykorzystywanym do testów jakości dźwięku z głośników. Dalsze testy wykonywane są w elektronicznym laboratorium w celu zweryfikowania dźwięku radia i wzmacniaczy. To zaledwie dwa z wielu testów, jakim poddany jest cały system dźwiękowy, aby żaden element, taki jak kurz, wilgoć lub wibracje, nie wpłynął na jakość dźwięku.
Aby uzyskać jak najlepszy dźwięk w samochodzie, zespół Car Audio firmy SEAT wykorzystuje techniki i narzędzia stosowane w salach koncertowych.
- Efekt sceny: "Chcemy, aby wszyscy pasażerowie samochodu czuli się tak, jakby na przykład byli na koncercie", podkreśla José Luis. Chociaż nie wszystkie głośniki znajdują się z przodu samochodu, jego zadaniem jest stworzenie tego efektu. Jego praca polega na użyciu technik i narzędzi stosowanych w salach koncertowych lub studiach nagraniowych. Jedną z nich jest korekcja dźwięku, która precyzyjnie optymalizuje tony niskie, średnie i wysokie. Testy są przeprowadzane z różnymi źródłami dźwięku: na przykład z radiem, mp3 lub telefonem komórkowym. Wykorzystywane są również różne gatunki muzyczne, od hip-hopu i jazzu po kompozycje instrumentalne i wokalne, co ma na celu zapewnienie jak najlepszej jakości dźwięku.
- Ostateczne korekty - podczas jazdy: Te same testy są prowadzone podczas jazdy, aby zapewnić, że jakości dźwięku nie będzie zakłócana przez pracę silnika. Aby to osiągnąć, inżynierowie wprowadzają końcowe regulacje siedząc za kierownicą i ponownie korygują dźwięk z głośników. "Naszym ostatecznym celem jest uzyskanie jak najbardziej naturalnego dźwięku", podsumowuje Adrián Mateo.