SEAT Ateca na fińskich bezdrożach, czyli jak radzi sobie ognisty Hiszpan w krainie lodu
Hiszpania słynie z pięknej, słonecznej pogody. W poszukiwaniu ochłody SEAT postanowił wybrać się swoim SUV-em w okolice koła biegunowego. Jak Ateca radzi sobie na zamarzniętych fińskich jeziorach, sprawdził mistrz rajdowy Juha Kankkunen.
Jezioro Pikku-Nissi jest jednym z 188 000 fińskich zbiorników wodnych. Zimą (a ta w Finlandii trwa nawet sześć miesięcy!) temperatura powietrza spada do -20°C, a jezioro zamarza, tworząc warstwę lodu o grubości 90cm. Po takiej pokrywie można bezpiecznie jechać samochodem – co postanowił wykorzystać Kankkunen.
Inżynierowie SEAT-a, którzy towarzyszyli fińskiemu mistrzowi, doskonale znają te tereny – to właśnie na północy Finlandii przeprowadzają serie ekstremalnych testów prototypów. W ten sposób sprawdza się działanie np. układu hamulcowego, który powinien bezawaryjnie spisywać się nawet w ekstremalnych, polarnych warunkach.
Lodowisko pod kontrolą
Kierowca rajdowy Juha Kankkunen, znany również pod pseudonimem KKK, imponuje swoimi sportowymi osiągnięciami – ma na swoim koncie cztery mistrzostwa świata, 23 zwycięstwa, a do tego aż 75 razy stawał na podium. Imponujące doświadczenie kierowcy podczas jazdy na śniegu i lodzie „wspomagał” także układ 4Drive oraz opony zimowe wyposażone w specjalne kolce.
- Pojazdy wyposażone w napęd 4Drive są idealne dla tych warunków. Ateca to solidny, kompaktowy samochód, który był łatwy i przyjemny w prowadzeniu, nawet w takich warunkach - mówi Kankkunen. Ważne jest także umiejętne operowanie pedałami oraz kierownicą, powolne przyspieszanie oraz - w miarę możliwości - jazda na wysokim biegu - dodaje kierowca Jordi Gené, inny uczestnik testów przeprowadzanych w Finlandii.