Martorell, 01/02/2016. – Dlaczego tak wielu ludzi lubi SUV-y? Co mają w sobie te samochody, że kierowcy wybierają je coraz częściej? Według ekspertów, odpowiedź leży w ewolucji ludzkich potrzeb, a ostatecznie w tym, że „samochody zawsze były odbiciem społeczeństwa” – mówi Lluís Puerto z Fundacji RACC’s.
Tego samego zdania jest ekspert z rynku motoryzacyjnego Jordi Brunat z ESADE – „samochody są odzwierciedleniem wielu ludzi, ich osobowości, stylu życia, zwyczajów, statusu, a nawet ich relacji ze społeczeństwem”. Z tego powodu, ewolucja zarówno ludzi, jak i samochodów, zawsze idzie w parze.
W ciągu 100-letniej historii, samochód spełniał wiele funkcji - na początku, jak mówi Lluís Puerto, był symbolem statusu i przede wszystkim środkiem transportu dla wyższych sfer. Z biegiem lat wymagania ludzi wobec samochodów jednak wzrosły. Oprócz takich aspektów jak bezpieczeństwo, którego rozwijanie w dzisiejszych czasach jest fundamentalne, jednym z ostatnich trendów jest łączność – „ma ona bardzone znaczenie dla zrozumienia najbliższych 10 lat” – zapewnia Puerto. „Z większości usług korzystamy teraz za pomocą telefonów komórkowych, więc te muszą zostać zintegrowane z samochodami - co właśnie się dzieje” - dodaje Puerto.
Przez ostatnie lata przemysł samochodowy dostosował się do rosnących wymagań społeczeństwa. Teraz żyjemy w epoce kompaktowych SUV-ów, czyli segmentu, który zyskuje na popularności ze względu na „zdolność do odpowiadania na potrzeby całej rodziny, a także dawania większych możliwości zarówno podczas długich podróży, jak i w mieście” - mówi ekspert RACC.
SEAT czyni postępy w tym segmencie i w odpowiedzi na potrzeby, w połowie roku zaprezentuje światu swojego pierwszego kompaktowego SUV-a. „To idealny moment” - mówi Arantxa Alonso z działu Marketingu Produktowego marki SEAT. „Z formułą znaną z Leona pokazaliśmy, że jesteśmy dojrzałą marką z możliwością tworzenia samochodów wyróżniających się technologią oraz jakością”. To pozwala marce na zwiększenie i konsolidację sprzedaży poprzez zaistnienie w nowych segmentach, jak klasa kompaktowych SUV-ów.
Alonso uważa, że kierowca decydujący się na SUV-a szuka w nim czterech głównych cech: większego poczucia bezpieczeństwa, które pochodzi z jego bardziej wytrzymałej natury, nowocześniejszego designu, większej wszechstronności oraz większej przestronności. Te cechy są najczęściej doceniane przez mężczyzn ze średnią wieku wynoszącą 52 lata, jednak uznają je także kobiety. „Dzięki wysokiej pozycji za kierownicą, kobiety mają większe poczucie bezpieczeństwa, które eliminuje wszelkie obawy w ruchu miejskim. Czują się tak, jakby siedziały w twierdzy” – mówi Alonso.
Według danych wykorzystywanych przez hiszpańską markę, szacuje się, że do roku 2020 sprzedaż tego segmentu wzrośnie o 25%, a to da ponad 1,550,000 samochodów tej klasy w Europie Zachodniej. To dowód na to, że „w przeciwieństwie do wielu mijających trendów, SUV-y zostaną z nami na dłużej” – podsumowuje Alonso.