Historyczny rekord. Sprzedaż nowych samochodów SEAT-a znów poszybowała w górę w 2018 r., osiągając wielkość 517 600 sprzedanych pojazdów, czyli o 10.5% więcej niż w 2017 r. (468 400). Jest to najwyższy wynik sprzedażowy w ciągu 68 lat istnienia firmy i przewyższa rekord ustanowiony w 2000 r. (514 800 samochodów).
2018 r. to szósty z rzędu rok wzrostu sprzedaży dla SEAT-a, który przeżywa niesłychanie pomyślny okres. Od 2012 r. wyniki sprzedażowe SEAT-a wzrosły o ponad 60%. W grudniu SEAT dostarczył 25 300 samochodów, czyli o 23,1% więcej w porównaniu z tym samym miesiącem w 2017 r. (33 000).
To dzięki crossoverowi Arona SEAT zwiększył swą sprzedaż w 2018 r. W ciągu pierwszego pełnego roku sprzedaży samochodu, firma sprzedała 98 900 sztuk tego modelu. SUV SEAT Arona to model, który jest trzecim wiodącym liderem w asortymencie. Obok takich modeli jak Ibiza, Leon i Ateca, Arona jest jednym z czterech głównych filarów sprzedaży marki. SEAT Leon, na którego zmodernizowaną wersję nie trzeba już będzie długo czekać, nadal jest bestsellerem marki (158 300, -6,8%), osiągając jeden z najlepszych w historii wyników.
Sprzedaż Ibizy osiągnęła wielkość 136 100
(-10,7%), a Ateca jest czwartym najlepiej sprzedającym się modelem SEAT-a, przy wielkości dostaw na poziomie 78 200 pojazdów w 2018 r. (-0.6%). Ponadto w 2018 r. nowa marka CUPRA miała swój udany debiut i odnotowała wzrost 40,0% przy sprzedaży wynoszącej 14 300 pojazdów, czyli o 4 100 więcej niż w 2017 r. (uwaga: ten wynik sprzedażowy jest uwzględniony w całkowitej sprzedaży SEAT-a).
Co więcej, Wayne Griffiths, wiceprezes SEAT-a ds. marketingu i sprzedaży, podkreślił, że “2018 r. był przełomem w historii SEAT-a. Jesteśmy jedną z najszybciej rozwijających się marek w Europie, osiągając najwyższą sprzedaż w naszej historii dzięki dwucyfrowemu wzrostowi na dużych rynkach takich jak Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Również w Hiszpanii SEAT powiększył sprzedaż o ponad 10%, a marka jest silnym liderem na rynku jako całości, w tym również w kanale detalicznym.
Co więcej, osiągnęliśmy wzrost na rynkach zamorskich w takich ważnych państwach jak Algieria. W zeszłym roku jeden na trzy sprzedane samochody był SUV-em, co pozwoliło na zwiększenie rentowności marki i sieci dealerskiej. W 2018 r. byliśmy również świadkiem udanego wejścia na rynek marki CUPRA, co doprowadziło do wzrostu na poziomie 40%. Podsumowując, w większości segmentów mamy wszechstronny, zmodernizowany asortyment, a w 2019 r. nowy Tarraco będzie bodźcem do dalszego wzrostu”.
Bezprecedensowe wyniki na kluczowych rynkach
Historyczny rekord sprzedaży SEAT-a był następstwem dwucyfrowego wzrostu na pięciu głównych rynkach w Europie. Niemcy są w czołówce sprzedaży SEAT-a przy 114 200 sprzedanych samochodach (+11,8%), a tym samym firma pobiła tam swój rekord drugi rok z rzędu. Dynamika wzrostu SEAT-a w Hiszpanii pozostaje stabilna, gdzie wielkość dostaw wzrosła o 13,2%, osiągając poziom 107 800 sprzedanych pojazdów, co dało firmie pozycję lidera rynkowego.
Ponadto Leon i Ibiza były dwoma najlepiej sprzedającymi się samochodami w Hiszpanii. Producent również osiągnął swój największy w historii rekord w Wielkiej Brytanii, trzecim rynku, który przyczynił się do zwiększenia wielkości sprzedaży marki z uwagi na wzrost na poziomie 12,0% (62 900 pojazdów).
Wzrost był jeszcze wyższy we Francji (31 800; +31,3%), jednego z rynków z najwyższym odsetkiem wzrostu. We Włoszech, gdzie hiszpańska marka pozostaje na ścieżce wzrostu, sprzedaż poprawiła się o 10,9% w porównaniu z 2017 r., osiągając wynik 20 000 sprzedanych pojazdów w 2018 r.
Podobnie jak w Niemczech i Wielkiej Brytanii, SEAT również osiągnął najlepszy jak dotąd wynik w Austrii, gdzie sprzedaż wzrosła o 5,3% do poziomu 18 400 sprzedanych pojazdów, osiągając piąte miejsce pod względem liczby rejestracji, Szwajcarii (10 700 samochodów; +3,3%), Izraelu (9 000; +2,2%) i Maroku (2 100; +5,2%).
W Europie SEAT osiągnął dobrą sprzedaż na rynkach takich jak Portugalia (9 600 samochodów; +16,7%), Belgia (9 500; +24,4%) i Holandia (8 900; +16,3%). W Algierii, gdzie odnotowano najwyższy w roku wzrost, SEAT sprzedał 18 500 pojazdów (w 2017 r.: 5 100). W 2018 r., SEAT zaczął produkcję modeli Leon, Arona i Ateca w zakładzie Relizane w Algierii, obok Ibizy montowanej w Algierii od połowy 2017 r.
Rok 2019, rok Tarraco i CUPRY
W 2019 r. ważną zmianą w asortymencie SEAT-a jest pojawienie się nowego SUV-a Tarraco, który trafi do dealerów w ciągu najbliższych kilku tygodni. Tarraco wraz z Aroną i Atecą zasilą segment SUV-ów SEAT-a.
Co więcej, SEAT również zamierza rozpocząć sprzedaż nowego, przyjaznego środowisku crossovera Arona TGI, wersji crossover SEAT-a na sprężony gaz ziemny będącej czwartym modelem wśród samochodów zasilanych CNG obok Mii, Ibizy i Leona. Ponadto będzie to pierwszy pełny rok marketingowy dla CUPRA Ateca, który do sprzedaży trafił w ostatnim kwartale 2018 r. CUPRA Ateca jest pierwszym modelem hiszpańskiej marki samochodów sportowych i zdobędzie nowych klientów.
2019 r. przyniesie również inne nowości, które marka ogłosi w ciągu nadchodzących miesięcy, takie jak prezentacja czwartej generacji SEAT-a Leon.