Martorell, 13/04/2016. - „Ten materiał wydaje się gładszy. Jest o wiele przyjemniejszy w dotyku, niż w tym pierwszym” – mówi Sara, która uczestniczy w ślepym teście przeprowadzonym przez Raúla Funes, inżyniera z Działu Haptics (Dział Interakcji Dotykowej). Grupa specjalistów marki SEAT, poświęconych rozwijaniu odczuć, rozwija własnym dotykiem wnętrza hiszpańskich modeli i ich wykończenie.
Prace Raúla i jego zespołu polegają na odkryciu na nowo „świata materialnego”. I choć ocenianie materiałów może wydawać się nieco subiektywne, wszystko tak naprawdę da się usprawnić: „Pracujemy nad samochodem ponad 3 lata zanim trafi do sprzedaży. W celu zwiększenia obiektywności wykonujemy ponad 150 ślepych testów. Osobom testującym zakrywamy oczy, by mogły skoncentrować się tylko na dotyku. To przykład tego, jak dbamy o nasze materiały i analizujemy ich spójność we wnętrzu samochodów” – mówi Raúl.
A jaki jest cel tego badania? SEAT bezkompromisowo chce zaoferować kierowcom tylko autentyczną jakość.„Niezależnie, który przycisk dotnie kierowca, każdy z nich musi oferować to samo odczucie. Wynikiem naszej pracy mogą być zatem najmniejsze detale, a zarazem całościowe wrażenie z prezencji samochodu”.
Dział Haptics jest w ciągłej ewolucji i dostosowuje się do technologii przyszłości. Obecnie tendencja stosowania pojedynczych przycisków zanika, a w jej miejsce wchodzą panele dotykowe. W tym przypadku Raúl skupia się na sile nacisku paneli, a także na intuicyjnym rozkładzie funkcji. Kolejnym elementem prac tego zespołu jest dopracowanie miejsc przeznaczenia na przedmioty powszechnie stosowane przez kierowców, jak telefon, parasol czy laptop. Miejsca te muszą być praktyczne w użyciu i funkcjonalne we wprowadzaniu ładu w kabinie.
Osiągnięcie idealnej powierzchni w samochodzie sprawia, że kierowcy uważają go za „jedynego w swoim rodzaju”. To tak ważne i intrygujące, że za każdym razem Raúl musi wyjaśniać, czym się zajmuje, i odpowiadać na pytanie: „Czy ludzie rzeczywiście dostrzegają i analizują nawet najdrobniejszy szczegół auta?”.