pl:Świat SEAT-a:Systemy bezpieczeństwa PL/PL

Systemy bezpieczeństwa w samochodach 

Współczesne samochody osobowe już w standardzie są wyposażone w szereg systemów bezpieczeństwa. Stały rozwój techniki pozwolił na częściową zmianę filozofii działania systemów bezpieczeństwa.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach produkowanych kilkanaście lat temu chroniły przede wszystkim przed skutkami wypadków (pirotechniczne pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne). Jedynie ABS zapewniał ochronę przed poślizgiem w trakcie hamowania. 

Systemy bezpieczeństwa w nowoczesnym samochodzie pozwalają na uniknięcie kolizji i wypadku, zwiększając świadomość sytuacyjną kierowcy na drodze. W wielu sytuacjach systemy takie działają bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy.

W samochodach SEAT (w zależności od modelu i wersji) stosuje się wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, z których najpopularniejsze to:

  • Pre Crash – system automatycznie przygotowujący poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa do działania, zamykający okna, dach panoramiczny i uruchamiający światła awaryjne, aby ostrzec innych kierowców przed gwałtownym hamowaniem.
  • Front Assist – system, który monitoruje przestrzeń przed samochodem za pomocą dwóch głowic radarowych. W razie wykrycia przeszkody (pieszego, rowerzysty, samochodu) system ostrzega kierowcę i przygotowuje auto do hamowania. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko, system sam zatrzyma pojazd.
  • Aktywny tempomat – element wyposażenia samochodu, który pozwala na komfortową jazdę po trasach i w mieście. Samochód sam utrzymuje ustawioną prędkość, bez ingerencji kierowcy. W razie zagrożenia – do akcji wkracza Front Assist.
  • Systemy aktywnego bezpieczeństwa ABS, ASR i ESP, podporządkowane działaniu ESP, który jest tutaj systemem nadrzędnym. Ich zadaniem jest ochrona samochodu przed poślizgiem – w szeregu sytuacji, bez jakiegokolwiek udziału kierowcy. W wielu przypadkach wpadnięcie w poślizg (na śliskiej nawierzchni, mokrej albo pokrytej lodem) mogłoby zakończyć się wypadkiem.
  • Asystent pasa ruchu – ostrzega kierowcę o tym, że auto zjeżdża z pasa ruchu.
  • Asystent martwego pola w lusterkach – pozwala uniknąć wypadku podczas zmiany pasa. Ostrzega o tym, że na pasie obok znajduje się obiekt (samochód, motocyklista), którego kierowca może nie widzieć w lusterkach bocznych (ze względu na ich ograniczenia, tzw. martwe pole).
  • System ostrzegający o zmęczeniu kierowcy – analizuje ruchy kierownicą oraz utrzymanie toru jazdy. Kiedy wykrywa odstępstwa od typowego zachowania kierowcy – ostrzega o zmęczeniu i zaleca odpoczynek.

Sprawdź wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa w samochodzie SEAT Leon.

System ASR – co to i do czego służy? 

Wielu kierowców, widząc skrót ASR, zadaje sobie pytanie „Co to jest ASR?”. ASR w samochodzie to jeden z systemów bezpieczeństwa aktywnego.

Jego zadaniem jest ochrona przed poślizgiem kół napędzanych. W trakcie jazdy po śliskiej (np. mokrej) nawierzchni może dojść do poślizgu kół napędzanych i utraty przez nie przyczepności. Do takiej sytuacji może dojść wtedy, gdy kierowca rusza z miejsca albo gdy przyspiesza (ale to nie wszystkie sytuacje).  

Sterownik elektroniczny stale monitoruje obroty kół za pośrednictwem czujników prędkości obrotowej.

Jeśli zostanie wykryty poślizg, koła mogą być przyhamowywane przez układ hamulcowy. Odbywa się to poprzez modulowanie działania układu hamulcowego.

System ASR działa automatycznie, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. Aby mógł działać w odpowiedni sposób, auto musi mieć sprawny układ hamulcowy i opony z bieżnikiem o właściwej wysokości.

System ESP w samochodzie 

Podobnie, jak w przypadku ASR niektórzy zadają sobie pytanie co to ESP? System ESP w samochodzie to aktywny system bezpieczeństwa, najbardziej zaawansowany ze wszystkich stosowanych obecnie. Sterownik systemu ESP steruje także pracą systemów ABS i ASR.

System ESP chroni przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny. Do takiego poślizgu dochodzi najczęściej podczas jazdy po łukach i na zakrętach. Kierowcy mówią wówczas, że ucieka im przód albo ucieka im tył auta. Bardzo trudno jest wyprowadzić auto z poślizgu, zwłaszcza wtedy, gdy jedzie ono z większą prędkością.

System ESP wykrywa poślizg za pomocą wielu czujników. To między innymi czujniki prędkości obrotowej koła, czujnik położenia kierownicy, czujnik żyroskopowy, czujnik prędkości i wiele innych.

W razie wykrycia poślizgu system przyhamowuje odpowiednie koło, które straciło kontakt z nawierzchnią na skutek poślizgu. Dzięki temu auto odzyskuje sterowność.

System ESP działa automatycznie, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. Aby mógł działać w odpowiedni sposób, auto musi mieć sprawny układ hamulcowy i opony z bieżnikiem o właściwej wysokości. 

Co to jest ABS?

Co to jest ABS? System ABS to pierwszy system bezpieczeństwa aktywnego, stosowany masowo w samochodach od lat 90. ubiegłego stulecia.

Co to jest ABS? System ABS w samochodzie chroni przed poślizgiem podczas hamowania. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, niektóre albo wszystkie koła mogą wpaść w poślizg i samochód nie zatrzyma się, tylko będzie jechał, jakby ktoś rozpędził go na lodowisku.

Sterownik systemu ABS (albo systemu ESP, jeśli jest na wyposażeniu) stale monitoruje prędkość obrotową kół za pośrednictwem czujników prędkości obrotowej. Jeśli zostanie wykryty poślizg, koło jest przyhamowywane. Układ hamulcowy stosuje tzw. hamowanie pulsacyjne (przerywane), dzięki któremu koło odzyskuje przyczepność.

System ABS działa automatycznie, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. Aby mógł działać w odpowiedni sposób, auto musi mieć sprawny układ hamulcowy i opony z bieżnikiem o właściwej wysokości. 

Pobierz cennik

Pobierz cennik

Skonfiguruj

Skonfiguruj

Jazda próbna

Jazda próbna

Auta dostępne od ręki

Auta dostępne od ręki